Sunday, 20 September 2015

Palanivel Tidak Layak Di Cameron Highlands

Adakah masih relevan untuk meletakkan calon berdasarkan kuota didalam Dun yang majoritinya Melayu.Tidak dapat dinafikan ini adalah sebahagian sikap toleransi yang diamalkan didalam Barisan Nasional.

Ternyata pada Pru13 pengundi lebih kolektif dengan pemilihan calon disetiap kawasan mengundi.Ada yang mengundi untuk parti dan ada yang mengundi berdasarkan calon.

Di Parlimen Cameron Highlands misalnya MIC diberi kepercayaan untuk bertanding diatas semangat kerjasama komponen walau majoriti disitu memihak kepada Melayu.Namun atas semangat jitu pemgundi setia BN,G.Palanivel memenangi kerusi dengan majoriti yang tidak boleh dibanggakan.

Kemelut MIC pula memburukkan reputasi Presiden MIC tersebut disamping sikap tidak mesra beliau dengan pengundi.Kelemahan ketara pada Palanivel ialah tidak lancar berbahasa Malaysia dan ini sebenarnya tidak disenangi oleh pengundi.

Walau dibantu dengan undi dari Dun Jelai,Palanivel tidak dapat keyakinan menyeluruh dari pengundi.Hanya Adun Jelai,Wan Rosdy yang dilihat memainkan peranan bagi pihak Palanivel.

Apakah Pru akan datang Palanivel akan pertahankan kerusi itu?Mungkin sudah sampai masanya Umno mengambilalih kerusi Cameron Highlands dan menampilkan calon anak tempatan yang diyakini mampu menawan pengundi.

Dato Wan Rosdy bukanlah calon yang sesuai dikerusi tersebut memandangkan ada kontroversi kronisme dalam senarai AJK Bahagian yang bakal membuat pengundi berfikir dua kali untuk memberi undi.Dengan kegagalan menyiapkan Masjid di Felda Sungai Koyan dan isu kuku besi oleh Setiausaha Bahagian Umno Bahagian ini tidak bagus untuk Wan Rosdy ditampilkan menggantikan Palanivel.

Ramai yang kecewa dengan keadaan ini namun tidak mahu bersuara.Sesuatu yang amat tidak baik untuk Umno tampilkan kepada pengundi.Namun disebalik itu semua Dato Maznah Mazlan dilihat sebagai calon yang hampir sempurna untuk memgambilalih kerusi Cameron Highlands.

Rekod cemerlang beliau di Muadzam adalah sesuatu yang pasti sukar ditandingi oleh lawan.Merupakan anak tempatan Cameron Highlands dan dikenali oleh setiap lapisan masyarakat tidak dapat dinafikan kredibiliti beliau sebagai calon Cameron Highlands.

Wanita Cameron Highlands pastinya berbangga andai beliau dipilih sebagai calon untuk Pru akan datang.Dun Tanah Rata juga mampu dimenangi kembali oleh BN selepas terlepas ke tangan Dap pada Pru13.

Mungkinkah ini akan terjadi di Pru14?Diharap semangat Barisan Nasional dalam pemilihan calon akan memihak kepada Umno untuk satu penggal.Berikan peluang untuk Umno Cameron Highlands berbakti kepada pengundi disana.