Wednesday 31 August 2016

Pemaju 'Lelong' Logo Majlis Daerah Raub?

Bantahan dari penduduk Raub berkaitan projek pembangunan yang dirancang diadakan di Taman Bandar Raub telah mendapat perhatian pihak atasan.

Bagaimanapun keputusan rasmi mengenai projek berkenaan masih belum dikeluarkan samada projek diteruskan atau dibatalkan. Papan iklan berkaitan projek telah diturunkan selaras dengan perintah dari Yang DiPertua Majlis Daerah Raub kerana pemaju bertindak di luar pengetahuan MDR apabila meletakkan logo MDR di papan iklan tersebut tanpa kebenaran.

"Tq..atas keprihatinan. Selagi plan infra belum diluluskan pemaju tidak boleh menaikkan papan tanda projek. Papan tanda perlu dpt kelulusan mdr..
PEMAJU TELAH DIARAH DAN BERSETUJU MEMBUKA PAPAN TANDA PD HARI INI.
APA2 MAKLUMAT KETIDAK PATUHAN BOLEH TERUS KPD EN AZHARI...KJA...
TQVM..
Wassalam..." - YDP MDR

Tinjauan mendapati pihak pemaju telah mengarahkan kontraktor papan iklan menurunkan iklan tersebut pada jam 11.00 pagi 1 September 2016.

Penduduk Raub yang membantah projek berkenaan berharap Kerajaan Negeri mempertimbangkan bantahan mereka termasuk bantahan dari Ahli Mesyuarat Majlis Daerah Raub sendiri.

Pada pendapat mereka projek berkenaan hanya akan merosakkan alam sekitar Raub selain mendatangkan masalah pencemaran terhadap Hospital Raub yang terletak berhadapan dengan Taman Bandar Raub. Terbukti pemaju seakan 'berkuasa' melebihi MDR apabila bertindak memasang papan iklan sebelum mendapat kelulusan MDR.

Benarkah pemaju ada 'Orang Ghaib' di belakang mereka dan menyokong projek tersebut? Siapa yang akan kaut keuntungan dari projek berkenaan? Penduduk Raub yang kesal dengan projek tersebut mempertikaikan keputusan SUK Pahang yang membenarkan kawasan hijau Raub dikorbankan demi keuntungan pemaju serta mempersoalkan mengenai tahap keselamatan projek berkenaan yang terletak dalam jajaran terowong lombong emas lama.

Perlukah SPRM menyiasat mengenai kelulusan projek berkenaan jika ianya tidak selamat? Adakah projek itu telah mendapat kelulusan EIA memandangkan kewujudan terowong lombong emas lama yang terletak dalam laluan di Taman Bandar Raub?

Rakyat Raub memerhati dengan minat perkembangan isu ini. Mereka tidak menolak pembangunan tetapi mengapa perlu dikorbankan kawasan riadah dan hijau dalam Raub?

No comments:

Post a Comment