Tuesday 13 September 2016

Tok Nan Umum Undur - Siapa Pilihan Rakyat Pahang?

Dato Seri DiRaja Adnan Yaakob yang telah mengemudi Pahang selama 18 tahun telah memberi bayangan bahawa beliau akan berundur ketika merasmikan Mesyuarat Umno Bahagian Ketereh pada 9 September 2016. Beliau yang terkenal dengan wajah serius telah bergiat dalam politik hampir 3 dekad kini melihat Pahang dalam situasi yang cukup memberangsangkan untuk menyerah tampuk kepimpinan kepada penggantinya.

Pengerusi Perhubungan Umno Pahang itu mungkin merasakan sudah tiba waktu untuk penyerahan 'baton' kepada salah seorang dari Adun BN untuk memacu Pahang ke era baru di bawah pentadbiran serta suasana baru. Bergelut dengan isu panas yang melanda Pahang dan berjaya menyelesaikan hampir kebanyakan isu, sudah tentu masa untuk bersama keluarga diperlukan bagi menebus semula kehilangan masa berharga demi menggalas amanah parti.

Persoalan yang kini bermain dalam fikiran rakyat Pahang, siapa yang paling layak untuk mengambil alih kerusi Menteri Besar Pahang dan mengurus Negeri Tok Gajah sebaik mungkin. Beberapa prospek dari kalangan Adun yang boleh di anggap 'otai' mungkin berada dalam radar perancangan Adnan bagi meneruskan visi beliau untuk kesejahteraan rakyat Pahang.

Jika di lihat dari kemampuan mengendali Pahang, pada hemat penulis ada beberapa nama hebat dalam Pahang merupakan calon pilihan untuk di lantik sebagai Menteri Besar seterusnya jika Adnan meneruskan hasrat beliau untuk berundur. 

Beberapa nama seperti Dato Shahiruddin Moin, Dato Wan Rosdy Wan Ismail, Dato Soffi juga antara calon pilihan yang dilihat berpotensi untuk kerusi MB Pahang. Beberapa Adun yang lain juga layak untuk kerusi tersebut dan hanya Pengerusi BN Pusat berhak menentukan siapa yang paling layak jika Tok Nan kekal dengan keputusannya berundur. Tidak kurang juga Exco Pelancongan Pahang, Dato Seri Mohd Sharkar Shamsuddin juga antara calon yang mampu menggalas tugas sebagai MB Pahang.

Sudah tentu apabila ada Menteri Besar baru maka keperluan untuk mempunyai karektor yang disenangi rakyat amat diperlukan apatah lagi dengan pelbagai isu yang melanda kepimpinan pusat. Secara keseluruhan Adun BN memberi sokongan penuh kepada Perdana Menteri Dato Sri Hj Mohd Najib Tun Abdul Razak ketika beliau di asak dengan tohmahan dan ujian. Inilah kesetiaan kepada parti dan pemimpin yang Pahang berikan kepada Najib. Malah, Sharkar sendiri selaku salah seorang Ahli Majlis Tertinggi Umno telah secara terbuka menyokong Najib dan sentiasa berusaha menjelaskan isu kepada rakyat.

Walau apa pun keputusan Adnan, rakyat Pahang tentu menghormati keputusan beliau dan jasa beliau kepada rakyat Pahang sangat dihargai. Siapa yang bakal menggantikan Adnan perlu bersedia untuk membawa Pahang ke era baru selaras dengan perancangan yang telah di rangka untuk rakyat Pahang.

Seperti sedia maklum apabila pertukaran seseorang Menteri Besar, beliau sudah tentu memerlukan sokongan kuat dari semua wakil rakyat BN bagi mengemudi BN Pahang memenangi PRU14 kelak. Penulis percaya dengan kemampuan Sharkar yang juga merupakan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Pahang, beliau merupakan calon paling layak bagi kerusi MB Pahang. Jika di ambil kira Adun paling kanan selepas MB, Sharkar adalah calon yang paling sesuai dan ini hanyalah andaian penulis kerana segalanya akan ditentukan oleh pucuk pimpinan dan semua Adun BN akan akur dengan sebarang keputusan yang ditetapkan oleh Pengerusi BN Pusat yang juga merupakan Presiden Umno.

Nota penting**
Artikel ini hanya pandangan penulis dan tidak ada prejudis keatas sebarang keputusan pusat.

No comments:

Post a Comment