Saturday 23 January 2016

ADUN Tidak Bantu OKU..Mengadu Nasib Hingga Ke Perak.


Di Mana Adun Dan Pusat Zakat Hingga OKU Pahang Mengadu Kepada Kenalan Di Perak?


Golongan Orang Berkelainan Upaya (OKU) di beri perhatian khas oleh kerajaan. Keprihatinan kerjaan kepada golongan ini sentiasa diutamakan di mana bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi mereka. Pejabat Agama Negeri juga tidak ketinggalan mengeluarkan bantuan kepada golongan beragama Islam di mana OKU ditakrifkan sebagai golongan Asnaf.

Namun tidak semua golongan ini melalui pengalaman 'manis' menerima bantuan dari Pusat Zakat Negeri. Rintihan seorang ibu tunggal di Pahang mendapat perhatian di mana beliau telah mengadu situasinya kepada seorang kenalan di dalam media maya.

Puan Rosliza Binti Ramliberalamat 27,Jalan Saga Indah 1/6 Taman Saga, Mentakab menyampaikan luahan beliau mengenai kesukarannya mendapat bantuan dari pihak yang berkenaan. Beliau meluahkan pengalamannya berurusan dengan ADUN serta Pusat Zakat namun mendukacitakan.

Pihak yang sepatutnya membantu beliau pula seperti menutup mata permasalaahan ini. Pn Rosliza yang sudah buntu mencari sumber kewangan terpaksa menebalkan muka dan mengadu kepada kenalannya di Perak.

Kemana hilang semua ADUN yang perlu bertanggungjawap menjaga kebajikan pengundinya? Apakah mereka hanya diperlukan bila mahukan undi dan akan di pandang sepi setelah usai Pilihanraya. Pusat Zakat pula seolah mengamalkan 'Double standard' dalam membari bantuan kepada golongan ini.

Menurut Pn Rosliza beliau merupakan balu kepada anggota tentera dan kini tidak bekerja. Pihak berwajib perlu menyiasat perkara ini sebelum ianya menjadi isu diskriminasi terhadap golongan OKU. Pihak Zakat Negeri Pahang juga perlu untuk meneliti bantuan yang boleh disalurkan kepada golongan Ibu Tunggal yang tidak mempunyai pendapatan tetap untuk menyara diri dan keluarga.



No comments:

Post a Comment