Tuesday 1 November 2016

TEROKA HUTAN SIMPAN KEKAL DIHALALKAN JABATAN HUTAN PAHANG?

Beberapa keping foto tersebar dalam satu kumpulan yang dinamakan 'Penduduk Raub' berkaitan penerokaan Hutan Simpan Kekal di Sungai Chalit Raub Pahang.

Dalam komen di laman facebook Penduduk Raub, persoalan timbul mengapa tiada tindakan dilakukan oleh pihak berkuasa mengenai penerokaan Hutan Simpan Kekal yang memang tidak dibenarkan apa apa kegiatan pertanian,pembangunan dilakukan demi menjaga kelestarian hutan tersebut.

Benarkah dakwaan beberapa komen yang menuding kepada Jabatan Hutan Raub yang di dakwa menutup mata mengenai isu tersebut?

Jelas di papan kenyataan Hutan Simpan itu tertulis larangan kepada mana mana individu dari melakukan apa juga aktiviti di tanah tersebut namun beberapa foto menunjukkan perkara sebaliknya.

Adakah ada sesuatu yang disorokkan oleh Jabatan Hutan Raub dari pengetahuan rakyat? Persoalan ini perlu dijawap oleh pihak berkenaan serta menjelaskan perkara sebenar kerana ini adalah berkaitan kawasan tadahan serta zon penampan di mana kewujudan Hutan Simpan Kekal memang diperlukan bagi mengekalkan keseimbangan bumi.

Dimanakah penguatkuasaan apabila Hutan Simpan Kekal diterokai sewenangnya oleh peneroka haram?

No comments:

Post a Comment