Wednesday 18 November 2015

TARIF AIR JADI MODAL POLITIK ADUN TANAH RATA.

Cameron Highlands

Kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri Dun Tanah Rata Encik Leong Ngah Ngah yang menyokong tindakan kerajaan Pulau Pinang menaikkan tarif air yang di kenakan kepada pengguna amatlah di kesali. Beliau menyatakan cara kerajaan P.Pinang di  bawah pentadbiran Dap adalah untuk mendidik rakyat berjimat cermat dalam penggunaan air domestik.

Kerajaan Dap di P.Pinang pula mengenakan kadar surcaj hingga bermula 1 April 2015 setinggi 16.7%. Alasan faktor kemarau dan peningkatan penggunaan air oleh isi rumah di P.Pinang sebenarnya hanyalah menutup kelemahan pengurusan kerajaan Dap.

Kenyataan Leong Ngah Ngah yang memuji kerajaan P.Pinang hanyalah kerana akur dengan pimpinan Dap Pusat.Walau beliau tahu PAIP menguruskan air secara lebih baik namun beliau tetap menafikannya.

 Sejak mewakili DUN tersebut selepas PRU13, Leong tidak membawa apa apa kemajuan di tempat yang di wakilinya. Kebanyakan kemajuan yang ada di Tanah Rata adalah hasil kerajaan negeri yang di terajui oleh Barisan Nasional.

Kebanyakan pekebun di Cameron Highlands adalah pelanggan PAIP yang memang memerlukan penggunaan air yang banyak untuk tanaman mereka. Tidak menjadi masalah buat pekebun di tanah tinggi itu mengikut tarif penggunaan air yang di tetapkan oleh PAIP. Jadi Leong sebenarnya hanyalah bermain politik untuk mengaburi penduduk tempatan dalam membezakan tarif air antara Pahang dan Pulau Pinang.

Tarif air di Pahang yang di urus oleh Pengursan Air Pahang (PAIP) adalah seperti berikut:-

Kod Tarif
Kategori
Bayaran Minimum Sebulan (RM)
Kadar Bayaran setiap m3 (RM)
A
Rumah tangga
 3.00
0 – 18 m3
0.37
19 – 45 m3
0.79
Melebihi 45 m3
0.99
C
Perdagangan
20.00
1.45

No comments:

Post a Comment