Wednesday 22 November 2017

KETUA PEMUDA MCA TENTUKAN CALON BN?

Ketua Pemuda MCA Wajar Cermin Diri

Ketua Pemuda MCA, Senator Datuk Chong Sin Woon sepatutnya memikirkan bagaimana mahu mengembalikan kepercayaan kaum Cina terhadap MCA yang kian 'lemau' sebelum mengajar pengundi Cameron Highlands siapa yang perlu mereka pilih kelak. Sejarah PRU 12 dan 13 jelas menampakkan kelemahan mereka malah Chong sendiri pernah tewas dalam pilihanraya.

Beliau yang mendahului Pengerusi Barisan Nasional ketika mengeluarkan kenyataan sepatutnya tahu ketika ini tiada individu boleh menyatakan dirinya sebagai calon PRU selagi Dato Sri Najib Razak belum mengumumkan senarai akhir calon. Beliau yang seringkali mengeluarkan kenyataan bersifat 'Dangkal' seharusnya tahu MCA sendiri tidak kuat malah ketika 'Tsunami Cina' berlaku mereka kalah teruk hingga Presiden MCA sendiri tidak berani mengangkat muka. Kenyataan Chong ketika di Cameron Highlands sebenarnya membahayakan kedudukan calon BN kerana teka teki siapa bakal calon masih menjadi isu panas dan beliau bukan individu yang berhak menamakan siapa calon BN.

Walau atas kapasiti Ketua Pemuda MCA, Chong sepatutnya tidak menamakan sebarang nama sebagai calon 'Favourite' beliau kerana ini boleh memberi tekanan jika nama yang beliau sebut tidak dicalonkan. Beliau yang sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan sembrono atas musibah banjir di Pulau Pinang hingga terpaksa meminta maaf atas ketelanjurannya perlu belajar 'Menghormati' pengundi kawasan lain. Malah jika di teliti, Chong sendiri tidak pernah menang kerusi pilihanraya dan kedudukannya sebagai Senator adalah kerana kuota yang diberikan kepada MCA. Satu perkara lagi, beliau menyatakan perkara tersebut di sambutan Jubli 70 tahun SJKC Bertam dan ini sangat tidak bersesuaian. Walau beliau boleh mempertahankan kenyataan itu di buat dihadapan masyarakat tetapi bagaimana dengan pelajar yang turut hadir meraikan majlis tersebut? Adakah selaku Timbalan Menteri Pelajaran beliau dibolehkan berkempen kepada pelajar yang tidak sepatutnya terlibat dengan politik? Kempen sebegini amat dikesali kerana Parlimen belum dibubarkan tetapi beliau boleh berucap begitu?

MCA yang hanya memenangi 7 kerusi dari 222 kerusi pada PRU13 sebenarnya perlu berubah jika masih mahu di terima Kaum Cina pada PRU14 akan datang. Adakah Chong tidak nampak undi MCA di Dun Tanah Rata dikalahkan oleh DAP? Eloklah sekiranya Chong tumpukan kawasan kalah terlebih dahulu dan kawasan 'Zon Merah' sebelum mengajar siapa yang perlu pengundi Cameron pilih. Bagaimana Chong mahu menjawap kekalahan MCA di Parlimen Raub, malah Liow Tiong Lai sendiri hampir kalah di Bentong.

Rumusannya Ketua Pemuda MCA sendiri perlu tahu kekuatan serta kelemahan parti sendiri sebelum mahu tentukan nama calon di Parlimen yang beliau sendiri tidak fahami sosio politiknya. Tindakan beliau menamakan calon sahaja sudah menunjukkan 'Kebiadapan' beliau terhadap kepimpinan tertinggi BN.

Pautan berkaitan kenyataan Chong : http://malaysiagazette.com/v2/blog/2017/11/20/mca-seru-undi-sivarraajh-di-cameron-highlands/

Juga baca : http://m.thesundaily.my/node/500587

No comments:

Post a Comment