Thursday 16 May 2019

WAN ROSDY DARI KACAMATA PENGUNDI JELAI, ANTARA MENTERI BESAR TERBAIK

Dari Bernas Ke Menteri Besar Pahang, Bukan Calang Cabaran Dihadapi

Gred A Buat Wan Rosd

Siapa kenal Wan Rosdy Wan Ismail sebelum mencebur diri dalam politik tenpatan? Beliau hanya dikenali sebagai anak Penghulu dan pengurus syarikat Bernas.


Saat serius mahu menabur khidmat kepada masyarakat, beliau dinamakan sebagai calon Dun Jelai. Gemilang dengan keputusan yang menyebelahinya bermulalah era Wan Rosdy sebagai Yang Berhormat. Beliau juga dipilih perwakilan sebagai Ketua Bahagian Umno Cameron Highlands menggantikan Dato Omar Othman sekaligus mencerminkan keyakinan pengundi Jelai dan Umno Cameron Highlands terhadap kemampuan Wan Rosdy membawa suara pengundi Jelai ke Dewan Undangan Negeri.

Pelbagai rintangan dihadapi sepanjang khidmatnya namun setenang riak wajah Wan Rosdy terus menabur bakti kepada masyarakat tempatan tanpa membezakan pegangan politik. Permulaan Wan Rosdy sebagai Menteri Besar Pahang bukanlah indah kerana ketika itu Barisan Nasional kalah Pilihanraya Umum manakala Pahang dan Perlis sahaja yang kekal dibawah BN. Diperlekehkan pihak lawan yang menyatakan Pahang akan kehabisan wang dalam tempoh 3 bulan telah ditangkis Wan Rosdy dengan peningkatan pendapatan kerajaan negeri. Beliau mengorak langkah bijak apabila terus membuat program turun padang dari Daerah ke Daerah sambil meneliti permasalahan yang terjadi terhadap rakyat Pahang dan cuba menyelesaikan secepat mungkin. Beliau turut membuka laman sesawang aduan rakyat khusus untuk rakyat Pahang berinteraksi dan mengadu masalah. Sikap terbuka dan mudah didekati Dato Sri Wan Rosdy menjadikan beliau Menteri Besar yang disegani.

Setahun beliau meneraju Pahang, terbukti kemampuan Wan Rosdy amat luarbiasa. Mengemudi PRK CH antara kejayaan manis dalam tempoh setahun jagung pemerintannya. Hubungan baik antara Wan Rosdy dan Istana Pahang juga memberi isyarat jelas beliau disenangi Sultan Pahang bagi mentadbir Pahang Darul Makmur.

Bagi penulis walau pernah mengkritik dan bberbeza pandangan cara Ds Wan Rosdy namun ia berbaloi apabila kini beliau menjadi kesayangan rakyat Pahang keseluruhannya. Semoga Ds Wan Rosdy maju jaya dan terus menerajui Pahang menuju kemenangan PRU15. 

No comments:

Post a Comment